Tady mohou být aktuality.
Náhradní plnění je alternativa pro firmy, které nesplňují povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením (OZP). Místo placení povinných odvodů do státního rozpočtu mohou firmy nakupovat produkty nebo služby od společností, které zaměstnávají OZP.
Náhradní plnění mohou poskytovat pouze firmy, které mají více než 50 % zaměstnanců se zdravotním postižením a jsou registrovány na příslušném úřadu práce.
Váš dodavatel by měl být schopen vám poskytnout certifikát nebo jiný doklad o tom, že splňuje podmínky pro poskytování náhradního plnění. Můžete se také obrátit na příslušný úřad práce pro ověření.
Náhradní plnění se vztahuje na širokou škálu produktů a služeb, včetně kancelářských potřeb, IT služeb, úklidových prací, výroby a mnoha dalších. Je důležité, aby dodavatel splňoval podmínky pro poskytování náhradního plnění.
Hlavní výhody zahrnují finanční úsporu, společenskou odpovědnost a podporu zaměstnavatelů OZP. Firmy mohou využít produkty a služby, které potřebují, a zároveň plnit svou zákonnou povinnost inkluzivním způsobem.
Postup zahrnuje výběr vhodného dodavatele, uzavření smlouvy, pravidelné sledování plnění smlouvy a pečlivou evidenci všech transakcí. Doporučujeme konzultaci s odborníkem nebo právníkem pro zajištění správného postupu.
Ano, je důležité pečlivě evidovat všechny transakce související s náhradním plněním. Tyto záznamy mohou být požadovány pro kontrolu příslušnými úřady.
Pokud firma nesplní zákonnou povinnost zaměstnávat OZP a zároveň nevyužije náhradní plnění, je povinna odvést finanční prostředky do státního rozpočtu za každého chybějícího zaměstnance se zdravotním postižením.
Ano, firmy mohou kombinovat zaměstnávání osob se zdravotním postižením a náhradní plnění tak, aby splnily zákonnou kvótu 4 % zaměstnanců OZP.
Pro více informací nás můžete kontaktovat prostřednictvím našeho kontaktního formuláře nebo telefonicky. Rádi vám poskytneme podrobné informace a poradíme, jak nejlépe využít náhradní plnění ve vaší firmě.
Pro výpočet náhradního plnění existuje způsob, jak si spočítat, kolik by vaše firma měla nakoupit od firem zaměstnávajících osoby se zdravotním postižením, aby splnila zákonnou povinnost. V níže uvedené tabulce je ukázán výpočet náhradního plnění na základě počtu zaměstnanců ve firmě a minimální výše ročního odběru.
Počet zaměstnanců | Počet OZP k zaměstnání (4 %) | Minimální roční odběr (v Kč) |
25 | 1 | 259.868 |
50 | 2 | 519.736 |
100 | 4 | 1.039.472 |
150 | 6 | 1.559.208 |
200 | 8 | 2.078.944 |
250 | 10 | 2.598.680 |
Zjistěte počet zaměstnanců: Spočítejte celkový počet zaměstnanců ve vaší firmě. Počet OZP k zaměstnání: Vypočítejte 4 % z celkového počtu zaměstnanců (např. 100 zaměstnanců x 0,04 = 4 OZP).
Zjistěte minimální roční odběr, který je potřeba provést od firem zaměstnávajících OZP. Tento odběr je odvozen od průměrné mzdy v národním hospodářství a násoben počtem OZP, které byste měli zaměstnat.
Poznámky:
Výše uvedené částky jsou orientační a mohou se měnit v závislosti na aktuální průměrné mzdě v národním hospodářství. Pro přesný výpočet je vhodné použít aktuální průměrnou mzdu zveřejněnou Českým statistickým úřadem.
Máte firmu s 75 zaměstnanci:
Počet OZP k zaměstnání: 75 x 0,04 = 3 OZP
Minimální roční odběr: 3 x 259.868 Kč = 779.604 Kč
Tedy, vaše firma by měla nakoupit produkty nebo služby od firem zaměstnávajících OZP v minimální hodnotě 779.604 Kč ročně.
Neváhejte nás kontaktovat
725 538 805 (8.00 – 16.30 hod)
ŠEDOVÁ perfect service, o.p.s.
Budovatelská 872/51/ 696 01 Rohatec
Provozovna – chráněná dílna:
Cihlářská čtvrt 3216/20 / 695 01 Hodonín